מבט פסיכואנליטי – הרצאות אמנים המציגים במוזיאון ופסיכואנליטיקאים

מבט פסיכואנליטי – הרצאות אמנים המציגים במוזיאון ופסיכואנליטיקאים

האמן ליאוניד בלקלב במפגש עם ד"ר גילה עפר

יום שישי, 31 ביולי 2020, בשעה 12:00

ההרצאות יתקיימו בזום, משך כל הרצאה כשעה וחצי.
קישור לצפייה יישלח למשתתפים ביום האירוע.

דמי השתתפות:
50 ש"ח להרצאה בודדת
160 ש"ח לסדרה כולה
(המחיר כולל כניסה למוזיאון)

לפרטים נוספים: 09-9551011

לוגו נגישות - כיסא גלגלים

ליאוניד בלקלב | פינקותקה
ד"ר גילה עפר | ממעמקי הנפש – המפגש בין הזמן החולף לזמן הנצחי: הלא מודע האישי והחברתי בציוריו של ליאוניד בלקלב

ציוריו של ליאוניד בלקלב מגלמים רגעים של מפגש בין המוכר לזר שבתוכו, התגלות מחודשת של אלמנטים בחלקם לא מוכרים, נחבאים, והם מצביעים על זהות עצמית שמתגבשת.
אסתכל בציורי הקרשים שלו בהקשר לדיונו של פרויד במושג "המאוים" (The uncanny), ובהתייחס ללא מודע האישי והלא מודע החברתי הנמצאים בכל אחד מאתנו. בעזרת המושג "המאוים" ניתן להאיר את המפגש של הצייר עם חלקים נחבאים בתוכו הפורצים מהמודחק והנסתר לגלוי והמאוים. המאוים מוביל אותנו חזרה למה שהיה ידוע קודם ומוכר מזמן. מה שהיה מוכר בהיחבא והודחק. המאוים מתקשר למקור קדום – שלב הילדות המוקדמת ברמה האונטוגנטית, או שלב החשיבה האנימיסטית ברמה הפילוגנטית שהיה מוכר בהסתר, הודחק, ובעלותו מחדש הוא נחווה כזר ומאיים. אפקט המאוים כרוך במשהו שמעלה את החומר המודחק. אולם יראת הכבוד המתעוררת בנו בחיבור לקרש היומיומי, השמיש והפשוט מחברת אותנו לא רק ללא מודע האישי, אלא גם קושרת את האמנות של בלקלב ללא מודע החברתי.

גילה עפר Ph.D היא פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה ואנליטיקאית קבוצתית. היא חברה מייסדת ויו"ר לשעבר של מכון תל-אביב לפסיכואנליזה בת-זמננו וחברה מייסדת של המכון הישראלי לאנליזה קבוצתית. היא מרצה ומדריכה בתוכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל-אביב. פרסמה את עבודותיה (בתחומים של חלומות, מגדר ומיניות, הלא מודע ועוד) בכתבי עת מובילים והציגה אותן בישראל, אירופה וארה"ב.

הרצאות נוספות בסדרה:
האמן עידו מרקוס במפגש עם עמנואל עמרמי
האמן אלי שמיר במפגש עם חני בירן
האמן יאן ראוכוורגר במפגש עם מיכל אילון






    תפריט נגישות