מבט פסיכואנליטי – הרצאות אמנים המציגים במוזיאון ופסיכואנליטיקאים

מבט פסיכואנליטי – הרצאות אמנים המציגים במוזיאון ופסיכואנליטיקאים

האמן אלי שמיר במפגש עם חני בירן

יום שלישי, 04 באוגוסט 2020, בשעה 20:30

ההרצאות יתקיימו בזום, משך כל הרצאה כשעה וחצי.
קישור לצפייה יישלח למשתתפים ביום האירוע.

דמי השתתפות:
50 ש"ח להרצאה בודדת
160 ש"ח לסדרה כולה
(המחיר כולל כניסה למוזיאון)

לפרטים נוספים: 09-9551011

לוגו נגישות - כיסא גלגלים

אלי שמיר | דיוקן II
חני בירן | אדם אדמה, אב בן 

היחסים בין האדם לאדמה מופיעים בתערוכה זו כיחסים מורכבים, יחסי אהבה שנאה, יחסים של געגוע ושל התרחקות, האדמה היא זו המצמיחה ומניבה אך היא גם זו המתישה, כי בזעת אפך תאכל לחם. האדמה נותנת חיים אך בתוכה אנו כורים קברים. ההרצאה תעסוק, מנקודת מבט פסיכואנליטית, במורכבות של מערכת יחסים עוצמתית זו.
ציר שני הוא הציר הדרמטי של יחסי אב ובן. מערכת יחסים של קרבה ומרחק, דמיון ושוני, חמלה וניכור.  האם אבות רואים את בניהם כשונים מהם או העתק של דמות עצמם? האמן הוא עשו והוא גם יעקב. האמן הוא הבן הנוטש וגם הבן החוזר ונאחז בנוף ילדותו. השיבה הביתה מצטיירת כמו משיכה מגנטית. שום כוח לא גובר עליה. היסודות האדיפליים המיתולוגים חזקים בעבודותיו של אלי שמיר. ההרצאה תשים דגש על שני מיתוסים, אדיפוס המלך ואיקרוס ודדלוס. האב הוא גם האב המייסד הנושף בעורף. על כן, זהו סיפור של יחסים בין שלושה דורות. 
ההרצאה תחקור את מושג המעטפת הנפשית ותעסוק בנוף, במרחב, ובמפגש  בין הארץ לשמים כמעטפת הנפשית של האמן, מעטפת יפהיפיה, שקטה, כמו רחם ענקית, מחזיקה ומנחמת. המושגים הפסיכואנליטיים: עור נפשי, אבל ומלנכוליה, וצילו של האובייקט ידונו בהרצאה.

חני בירן היא פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו ואנליטיקאית קבוצתית. מחברת הספר The Courage of Simplicity: Essential Ideas in the Work of W.R. Bion (Karnac 2015) 

הרצאות נוספות בסדרה:
האמן עידו מרקוס במפגש עם עמנואל עמרמי
האמן ליאוניד בלקלב במפגש עם ד"ר גילה עפר
האמן יאן ראוכוורגר במפגש עם מיכל אילון