מוניקה סוסנובסקה

מוניקה סוסנובסקה | מדרגות

אוצרת: נירית נלסון
4 בספט', 2010 - 22 בינו', 2011

מדרגות, 2010, מיצב
מוניקה סוסנובסקה

מוניקה סוסנובסקה מתכתבת ביצירותיה עם המודרניזם: עם האידאולוגיה האוטופית ועם השאיפות החברתיות והפוליטיות המגולמות בה. מוקד עניינה הוא תנועת הקונסטרוקטיביזם שראתה באדריכלות זמנה חלוצה של הקִדמה הטכנולוגית. סוסנובסקה מתייחסת בעבודותיה לבנייה הסוציאליסטית, שהייתה נהוגה בעיקר בארצות הקומוניסטיות ושבסביבתה גדלה היא עצמה. בנייה זו עוצבה על פי חוקים שהיו מגויסים להשקפות הפוליטיות של זמנם והתבררה בסופו של דבר כמבטאת בעיקר קיבעון. ואולם משניתנה הדעת לנזק שהסבה, כבר לא היה אפשר להרוס את המבנים העצומים, שבכל אחד מהם שכנו כאלף משפחות שלא נמצא להן פתרון הולם אחר.
גם בביקוריה מחוץ לפולין, סוסנובסקה מגלה רגישות לפרטים אדריכליים החושפים את נקודות התורפה של החברה ומאירים את המקום שנזנח, את הפרט שנפגם ואת הנקודה הנסתרת או הכואבת.

סוסנובסקה הגיעה לארץ בשנת 2008 במסגרת פרויקט המרכז לאמנות חזותית, ירושלים JCVA (the Jerusalem Center for the Visual Arts). בשל הדיאלוג המקורי והפורה שלה עם האדריכלות, אורגן לה סיור אדריכלות מקצועי בתל-אביב. סוסנובסקה מצאה ב"עיר הלבנה" השתקפויות של הסגנון הברוטליסטי ושל הקשר האמיץ שבין האדריכלות לבין החלטות פוליטיות ואמירות חברתיות. ממש כמו בעירהּ ורשה. מתוך שלל המראות שהנציחה אז, בחרה האמנית כהשראה ליצירתה הנוכחית תצלום שצילמה ברחוב ביאליק: גרם מדרגות חירום לולייני נסתר, בצדו האחורי של "בית העיר". גרם המדרגות היה פרט יוצא דופן בנוף הבנייה האקלקטית שסבב אותו, הוא נבנה מבטון חשוף, ומבעד לעליבותו ניכר היה בו שכבר ראה ימים טובים יותר. למעשה, היו אלה מדרגות יציאת החירום של המוזיאון לתולדות העיר תל-אביב, שנבנו מחלקים טרומיים והוצמדו לגב הבניין כתוספת מאוחרת ב-1971, כשזה שינה את ייעודו מבית עיריית תל-אביב למוזיאון. בשנת 2008, ללא משים, הנציח תצלומה של סוסנובסקה את המדרגות רגע לפני שהוסרו במסגרת שחזור ושיקום המבנה המקורי על ידי האדריכלית מאירה קובלסקי, כחלק מפרויקט שימור "העיר הלבנה".

להמשך קריאה...
Facebook
Twitter
Pinterest
Instagram
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial