שהות אמן | שלוש תערוכות

30 במאי, 2015 - 15 באוג', 2015

שהות אמן-שלוש תערוכות

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית מתמקד בתוכניות שהות־אמן (art residency) בארץ ומחוצה לה. ריבוין של תוכניות אלה הפך אותן לאלמנט מרכזי בעולם האמנות הגלובלי כיום, והן נעשו חלק משגרת חייו של האמן העכשווי. התערוכות מציעות להרהר על תוכניות אלה כסמן תרבותי בעידן הגלובליזציה ועל מנגנוניו של השדה האמנותי והמוזיאלי, כמו גם על השלכות התופעה על האמנות שנוצרת במסגרתה. דומה שאחד היתרונות הטמונים בהן הוא יצירת הזדמנויות למפגש משתהה עם "אחר", שעשוי להוליד חשיבה רפלקסיבית על העצמי מנקודות מבט תרבותיות שונות.
התערוכות בנויות כמקבצי פרויקטים עצמאיים של כל אמן ואמן, כולם תולדת מסעותיהם האמנותיים במסגרת תוכניות שהות־אמן.

מעבר זמני: שהות־אמן על שם ברונר
זוהי תערוכה קבוצתית של שנים־עשר אמנים מישראל ומגרמניה, בוגרי תוכנית שהות־אמן על שם ברונר בשנים האחרונות. התוכנית היא פרי שיתוף פעולה בין קרן דן וקארי ברונר; גיל ברונר; קרן האמנויות של נורדריין־וסטפאליה, דיסלדורף; מכון גתה, ישראל; וסדנאות האמנים, תל־אביב. האמנים מציגים פרויקטים חדשים, שנוצרו במיוחד לתערוכה זו בהשפעת תוכנית השהות ומתוך זיקה למשמעותה. התערוכה נערכת בשיתוף פעולה עם חלל התצוגה קונסט אים טונל (KIT) בדיסלדורף, גרמניה, ותוצג שם בשנה הבאה.

גדעון רובין: הזיכרון מרחיק לכת עד לבוקר זה
כל אחד מן המקומות שבהם בחר רובין לשהות נושא משמעות ביוגרפית עבורו. על אף זאת, בשני המקרים הוא נמצא בעמדת התבוננות של משקיף מבחוץ. בסופו של דבר, נדמה שאין שוני עמוק בין העבודות שיצר בסין ובישראל. נראה שתמונת ההווה של המקום בוקעת בעבודתו של רובין מניתוח מנגנוני הנוסטלגיה, המתווכים על־ידי דימויי עיתונים ומגזינים.

The Gift: אמני תוכנית ה־ JCVA
המרכז לאמנות חזותית, ירושלים (JCVA) מציע תוכנית שהות־אמן בינלאומית, שמארחת אמנים ואוצרים – בתחילת דרכם או ותיקים ומבוססים – ומאפשרת להם להקדיש פרק זמן רצוף ליצירה. התוכנית נוסדה ב־1986 על ידי פרנסיס ק. לויד באמצעות הקרן לירושלים, ומנהלה הראשון היה יונה פישר. JCVA מקדמת דיאלוג בין־תרבותי בין אורחיה, אקדמיות לאמנות והקהילה המקומית. את התערוכה אצרה נירית נלסון, מנהלת התוכנית מ־2001. היא כוללת עבודות של ארבעה מאמני תוכנית־השהות: דייל ברנינג סאווה, דניאל חוסט פיטרס, מרייטיצה פוטרץ' וסרווט קוצ'יגיט.

להמשך קריאה...

תערוכות נוספות